Bez względu na to, czy czeka Cię właśnie debiut w imprezie triathlonowej, czy rozpoczynasz kolejny już sezon, to w jaki sposób podejdziesz do ostatnich dni przygotowań ma istotny wpływ na Twoją dyspozycję w trakcie zawodów. Jak zatem sobie nie zaszkodzić i co robić w ostatnim tygodniu przed startem?

W weekend startujesz w triathlonie ale z tyłu głowy nadal sporo pytań? Co robić do tego czasu? Przycisnąć ostatnie dni czy odpuścić? Co jeść i w jakich ilościach? Co z rozgrzewką przed startem? Jaką obrać strategię? Choć często to kwestie bardzo trywialne, warto mieć je przemyślane, by w ostatniej chwili nie powodowały one dodatkowego stresu. Poniżej kilka wskazówek od naszych Trenerów.

Trening

Po pierwsze,  to,  co już miało zostać wypracowane treningowo, zostało wypracowane. Jeśli myślisz jeszcze, że podkręcając mocno śrubę w tym tygodniu coś zdziałasz, to szybko wyprowadzamy Cię z błędu! W tym tygodniu nie wykonuj żadnych mocnych i obciążających jednostek treningowych. Powinny być to spokojne treningi z krótkimi elementami szybkości, które pobudzą organizm przed zbliżającymi się zawodami. Dwa dni przed startem przeznaczone są na odpoczynek i regenerację. Zatem w zależności od dnia zawodów ostatnia jednostka treningowa przypada na środę lub czwartek. Ewentualnie - w razie potrzeby w ostatnich 2 dniach przed startem możesz wziąć udział w objeździe trasy czy treningu open water.

Odżywianie

Dbaj o regularne posiłki bogate w składniki odżywcze. W związku z tym, że obciążenia treningowe będą w tym tygodniu dużo mniejsze, wielkość Twoich posiłków powinna być uzależniona od wysiłku jaki będzie podejmowany. To, na czym warto się skupić to odpowiednie nawodnienie organizmu przez cały tydzień poprzedzający start. Nie zaleca się w tym czasie spożywanie alkoholu, który bezpośrednio wpływa na poziom nawodnienia tkanek.

Sprzęt

Wykonaj przegląd roweru, czy na pewno jest gotowy na wyścig. W trakcie zawodów startujący mogą liczyć na wsparcie mechaników, warto jednak być wcześniej na tyle zabezpieczonym, by taka pomoc nie była konieczna. Obejrzyj również dokładnie piankę, czy nie jest uszkodzona. Przy tym jednak ważna uwaga! W ostatnich dniach przed startem tylko sprawdzamy, ale już nie kombinujemy, nie wymieniamy, nie ustawiamy niczego na nowo! Sprzęt powinien być gotowy do startu, a nie gotowy do eksperymentowania! Chyba, że start traktujecie jako eksperyment ;)

Odpoczynek

To czas, aby dogodzić sobie w kwestii ilości snu. Jeśli to możliwe, warto w tym tygodniu spać więcej niż zwykle. Jeżeli jednak nie, zadbaj by faktycznie wyspać się przynajmniej podczas dwóch nocy poprzedzających start. Sen najlepszą formą regeneracji.

Organizacja

Wykonaj listę sprzętu potrzebnego na zawody. Jest ona długa, więc szansa, aby o czymś zapomnieć jest duża ;) Nie pozwól sobie na większą ilość stresu tuż przed zawodami niż potrzeba i pakuj się zgodnie z nią. 

Dzień przed startem

Jak najlepiej zmniejszyć poziom stresu przedstartowego? Wziąć byka za rogi :) Znajdź czas na to, aby uczestniczyć w odprawie prowadzonej przez organizatorów. Warto zapoznać się ze szczegółami trasy i zasadami wyścigu, które mogą różnić się między poszczególnymi imprezami. Pozostaw rower oraz resztę sprzętu w strefie zmian. Pokonaj trasę od wyjścia z wody do roweru – zapamiętasz drogę, co w trakcie zawodów może być dużym ułatwieniem. Zazwyczaj przy okazji imprez triathlonowych zorganizowane jest miasteczko triathlonowe. Dobrze jest zapoznać się z nowinkami w świecie sportu, warto pamiętać jednak by nie chodzić tego dnia zbyt dużo i faktycznie skupić się na odpoczynku. I oczywiście pozwolić sobie na posiłki oparte na węglowodanach bez żadnych wyrzutów sumienia.

Start

Dzień zacznij od nawodnienia organizmu oraz śniadania opartego na węglowodanach. Odstęp między startem a spożyciem posiłku powinien wynosić ok. 2-2,5h. W zależności od dystansu zawodów braki energii będą uzupełniane w trakcie wyścigu przez dostarczanie żelów energetycznych oraz izotoników.  Postaraj się być na miejscu biegu mniej więcej 45 min przed startem. Rozgrzewka jest konieczna! Jeśli nie chcesz wziąć udziału w tej oficjalnej, tak wyceluj z czasem, żeby swoją rozgrzewkę zakończyć około 10-15 minut przed startem. Tak, żebyś „nie ostygł/a”. Wykonaj rozgrzewkę składającą się z 5-10min truchtu oraz gimnastyki dynamicznej. W miarę możliwości - warto też wejść na kilka chwil do wody i dodatkowo się rozgrzać!

Jesteś gotowy/a? Stań na linii startu i do dzieła!