Triathlon to nie tylko legendarny wyścig na hawajskiej wyspie. Jeśli co nieco słyszałeś/aś o tych zawodach, ale dotychczas nie startowałeś/aś w triathlonie to ten dystans akurat odradzamy na sportowy debiut. Na szczęście na dystansach krótszych o dwa, cztery a nawet osiem razy niż ten hawajski, możemy znaleźć równie dużo przyjemności.

Rozpoczynając przygotowania do sezonu warto przemyśleć do jakiego dystansu w triathlonie się przygotować i które zawody wybrać jako docelowe, a które jako sprawdzające. Zacznijmy od wyboru dystansu i omówmy, który z nich może być odpowiedni pod kątem poziomu zaawansowania oraz celów startowych. 

1/8 IM - pływanie: 475m | rower: 22,5km | bieg: 5275m

Idealny dystans na rozpoczęcie przygody z triathlonem. Krótki, szybki, zazwyczaj najmniej oblegany. Pomimo że ten dystans jest w stanie ukończyć każdy pamiętajcie, że nawet najkrótszego triathlonu nie można zrobić, prosto z kanapy. Jeżeli myślisz o starcie na 1/8 już dziś powinieneś być w stanie przebiec 4km (może być to marszobieg), przepłynąć bez przerwy 50m a podczas całego pobytu na basenie około 400m, oraz być w stanie przejechać na rowerze 10km bez przerwy.

Do pierwszych zawodów w sezonie 2019 pozostało sporo czasu więc warunki „wejścia” nie są zbyt wymagające. Tak naprawdę jest tylko jeden. Już dziś musisz wziąć się do trenowania. Każdy dystans ma odpowiedni limit czasowy w którym musimy się wyrobić, dla 1/8 to 2h.

Jeżeli to Twój pierwszy sezon w triathlonie polecamy starty w JBL Triathlon Sierakowie lub Marbruk Charzykowy. Zawody te są bardzo przyjazne debiutantom. Piękne, stosunkowo proste trasy i przejrzyste jeziora ,sprawią że zapamiętasz swój debiut jako wspaniałą przygodę. Dzięki zasadzie rolling start będziesz mógł komfortowo wystartować wspólnie z zawodnikami na swoim poziomie sportowym!

1/8 to również świetny dystans dla bardziej zaawansowanych zawodników. Jeżeli startujecie już któryś sezon, i chcecie poczuć smak prawdziwego ścigania polecamy właśnie ten dystans. Niewielka długość poszczególnych odcinków sprawia że cały wyścig możemy zrobić na 100%. Różnice pomiędzy czołówką są tak niewielkie że podczas całego wyścigu nie ma miejsca na najmniejszy błąd. Dopiero gdy dopracujemy do perfekcji nasze starty na 1/8 powinniśmy przejść na ściganie na dłuższych dystansach. Nie bez powodu na sprinterskich startach możemy zobaczyć wielu, młodych zawodników.

Dla specjalistów od dłuższych dystansów 1/8 to świetny trening. Możemy poćwiczyć zmiany i dopracować małe elementy wyścigu. Zawsze na zawodach mobilizacja jest większa niż na treningu a ćwiczenie szybkości przyda się nawet na długim dystansie. Zapas prędkości zawsze mile widziany!

1/4 IM - pływanie: 950m | rower: 45km | bieg: 10550m

Dystans najbliższy temu rozgrywanemu podczas Igrzysk Olimpijskich. Dla najlepszych to blisko dwie godziny wyścigu, dla mniej zaawansowanych limit czasu to zazwyczaj 4-4,5h. Przed startem na ¼ warto zaliczyć kilka krótszych sprintów. Doświadczenie w sporcie wytrzymałościowym to podstawa.  Aby w czerwcu komforcie wystartować na tym dystansie, już dziś powinieneś być w stanie przebiec 6km, przepłynąć bez przerwy 100m a podczas całego pobytu na basenie około 600m, oraz być w stanie przejechać na rowerze 15km bez przerwy. W przygotowaniu do ¼ najważniejsza jest systematyka. Jeżeli macie odpowiednio silną motywację z pewnością dacie radę przygotować się do tego dystansu. Pięć jednostek tygodniowo na pewno wystarczy, nawet jeżeli jest to Wasz pierwszy sezon.

                Dla zaawansowanych zawodników ¼ to połączenie sprinterskiej szybkości z długodystansową wytrzymałością. Nie bez powodu bardzo podobny dystans rozgrywany jest podczas Igrzysk Olimpijskich. Ściganie się na tym dystansie jest naprawdę trudne. Mimo wymagającego wyścigu, regeneracja po starcie jest dużo szybsza niż po starcie na długim dystansie. Dzięki temu śmiało możemy porwać się na kilka ćwiartek w sezonie. Z roku na rok dystans ten przyciąga coraz więcej mocnych zawodników.

                Triathlon podczas Igrzysk Olimpijskich rozgrywany jest zazwyczaj w centrum miasta gospodarza. Dzięki temu zarówno zawodnicy jak i kibice mogą zobaczyć to co w danym mieście najlepsze. Jeżeli chcecie poczuć smak tej rywalizacji zapraszamy na Triathlon Szczecin, na najpiękniejszy miejski triathlon w Polsce. Dzięki rywalizacji sztafet ¼ to też doskonała okazja do wspólnej zabawy z rodziną czy przyjaciółmi. Sztafeta to doskonała okazja do pierwszego kontaktu z triathlonem.

1/2 IM - pływanie: 1900m | rower: 90km | bieg: 21,1km

Połówka to zdecydowanie zabawa dla zaawansowanych triathlonistów. Oczywiście, w pierwszym sezonie, można wystartować na tym dystansie, ale jest to naprawdę trudne zadanie, wymagające poważnego treningu. Przed startem na ½ obowiązkowo musicie zaliczyć kilka krótszych startów. Zebranie doświadczenia jest konieczne, aby uniknąć przykrego rozczarowania. Startując w lecie dziś powinniście bez problemu przebiec 10-15km, przepłynąć bez przerwy 150m a podczas całego pobytu na basenie około 800m, oraz być w stanie przejechać na rowerze 60km bez przerwy. Start na tym dystansie wymaga przynajmniej 7 jednostek treningowych w tygodniu.

                ½ jest dystansem dla doświadczonych i zaawansowanych zawodników. Dla zawodowców wysiłek trwa blisko 4 godziny i jest naprawdę wykańczający. Limit dla amatorów to 8h. Podczas wyścigu bardzo ważną rolę odgrywa odżywianie oraz strategia.

 SUPER LEAGUE TRIATHLON POZNAŃ - Enduro/Enduro Supersprint

Jeżeli startowaliście już w każdym z dystansów i szukacie czegoś nowego, mamy dla Was specjalną propozycję. Podczas Super League Triathlon Poznań będziecie mogli posmakować Triathlonowej Formuły 1. Pierwszy raz w Polsce zawodnicy AG będą mogli spróbować swoich sił w formule SLT. Rozszerzyliśmy zawody o dwa nowe dystanse. Enduro oraz Enduro Supersprint.

Enduro Supersprint to dystans dla najszybszych zawodników. 400m pływania, 10km na rowerze oraz 2,5 km biegu. Wszystko to rozgrywane na krótkich, bardzo widowiskowych pętlach. Podczas 90% wyścigu zawodnicy pozostają w polu widzenia widzów, a wszyscy wiemy jak ponieść potrafi wsparcie kibiców.

Enduro to dystans żywcem wyjęty z rywalizacji najlepszych zawodników PRO. Zawodnicy będą mieli do pokonania 2 triathlony, na dystansie supersprint, pod rząd. Zawodnicy prosto z trasy biegowej wskakują z powrotem do wody i rozpoczynają kolejny 400m odcinek pływania. Mimo małego metrażu pojedynczych odcinków, cały triathlon enduro to ponad godzina wyścigu na pełnych obrotach.

Triathlonowe zawody to przede wszystkim wspaniała przygoda. Ilość dystansów, rozgrywanych podczas jednej imprez, umożliwia start zawodnikom na bardzo różnych poziomach zaawansowania. Zarówno początkujący, jak i zaawansowani znajdą coś dla siebie. Zawody to też wspaniałe miejsce do poznania ludzi o podobnym zainteresowaniu do naszego, wymiany doświadczeń i nawiązania nowych znajomości. Jedyne co potrzebujesz to odrobina chęci. Możesz być pewny że triathlonowa rodzina przyjmuje wszystkich z otwartymi ramionami. Ty musisz tylko wykonać pierwszy krok!

Jeśli planujesz swój kalendarz startów triathlonowych na przyszły sezon - zapraszamy do treningów z nami!

ZAPISZ SIĘ NA ZAWODY Z CYKLU TRITOUR: